mandag den 6. august 2012

Design af smykker til festkjole :-)

Jeg er inviteret til bryllup her i august, og har kun 1 kjole jeg synes er fin nok til at tage på.
Jeg har før haft problemer med smykker til denne kjole, da jeg ikke rigtigt synes at jeg har noget der passer i farven.


Kjolen er sølvgrå og lilla, nogle ret afdæmpede, lidt støvede farver.
Jeg gik mine perler igennem, men var ikke rigtigt tilfreds med hvad jeg havde, så jeg gik på internet research!

efter laaaaaang tids søgen fandt jeg en butik på etsy.com som solgte et farvemix som passede utroligt godt til farveskalaen, og ovenikøbet samme farvemix i forskellige typer perler, så jeg bestilte simpelthen lidt af hver slags med nogle vage ideer om, hvad jeg kunne lave af dem, og håbede på at blive inspireret når jeg sad med dem.

Nu har jeg siddet med dem i nogle dage, og endelig lykkedes det mig at lave en ring! Mit helt eget design, og helt unik pga farveblandingen.
Der er ikke mindre end 5 forskellige slags perler i den, og jeg er ret stolt af den.



Til øreringene og armbåndet var det vigtigt at have en klar tråd da flere af perlerne er gennemsigtige. Det krævede lidt tålmodighed, da den først skulle bestilles og ankomme med posten. Jeg brugte tiden til at udtænke designs til armbånd og øreringene.

Endelig kom tråden og jeg kunne gå i gang.

Armbåndet endte med at se således ud:

6mm faceterede runde (ovale) tjekkiske perler
3mm faceterede runde (ovale) tjekkiske perler
15/0 Toho perler
Crystal Fireline tråd, 6lb / 0.008 mm.


 Teknikken er Right Angle Weave (ret-vinklet væveteknik)










 Øreringene blev Hoops igen og kom til at se således ud:


 11/0 blanke elfenbensfarvede Toho's
11/0 syren-mix Delica perler af mærket Miyuki
8/0 blanke elfenbensfarvede Miyuki's
8/0 Toho's
15/0 Toho's til kanten.

Jeg endte faktisk med at bruge en lys-lilla tråd til øreringene her.
Jeg brugte mærket Nymo. Det er vist den billigste perle-tråd man kan få, men den ER altså også lidt sværere at arbejde med end de dyrere tråde.

Det hjælper at vokse tråden, men jeg tror nu at jeg næste gang vil gå efter en K.O. tråd. Den er ikke meget dyrere end Nymo, men jeg synes den er lidt fastere og ikke trævler så meget. Man kan få en kraftigere Nymo-version, det var måske også værd at prøve.

Det jeg mangler nu, er at finde ud af om jeg skal lave en halskæde også, og hvordan i så fald skal se ud. Jeg købte jo ikke ret mange perler af hver slags, så det sikreste vil nok være at satse på at lave et vedhæng og så enten bruge en kæde jeg har, eller lave en simpel perlekæde at sætte det på.

Jeg kan rigtigt godt lide denne slags udfordringer: at have tøjet først og så skulle lave smykkerne der passer til. Jeg gjorde det for min mor da hun skulle til sølvbryllup her i sommers, og nu dette til mig selv. Det er en skæg udfordring!

Hvis i designer, starter i så med mønster, farver, perler eller tøjet det skal passe til?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar